Suureen suosioon nousevan naistenlehden brändääminen ei ole vaivatonta, sillä lehtimarkkinoilla tuntuu olevan valtavasti kilpailua täällä pohjolassa. Kilpailutilanne ei liene keventymässä, kun nykyaikana kustantamojen on pakko varmistaa tämän toiminta myös verkossa. Urheilulehdet tulevat kohtaamaan erilaisia esteitä kun perinteikkäiden aikakauslehtien tuottajien johtoasema on selvästi häviämässä.

Suhteessa vaikka virolaisiin, suomalaiset väestöryhmät lienevät tottuneita silmäilemään sanoma -ja aikakauslehtiä, mutta kaikesta huolimatta maksavat asiakkaat tuntuvat olevan vähenemään päin. Asiakaskunnan pienentyminen pystytään havaitsemaan lisäksi uutisiin keskittyvien urheilulehtien markkinoilla. Säilyäkseen kovassa talouskilpailussa lehtifirmojen tulee pitää silmällä kuluttajien ostokäyttäytymisen muuttumista sekä laajentaa tarjontaa www:ssä.

urheilulehti-657-normal.jpg

Edullinen apu asiakasmäärän tukemisessa on todennäköisesti mainostaminen googlessa. Googlea hyödyntää jatkuvasti lähes kaksi miljoonaa suomea äidinkielenään puhuvaa, näinollen markkinointi on luultavasti hyödyllistä. Facebook taitaa olla toiseksi yleisin missä suomenkielisiä voisi helposti tavoittaa. Tavanomainen markkinointi sen sijaan menettää tehokkuuttaan ja lehtitarjousten mainostaminen on käymässä kannattamattomaksi.

Tunnettu Urheilulehti sekä puhutut julkaisut näyttäisivät olevan tietenkin parhaassa markkina-asemassa, koska näiden ei ole tarpeellista tulevaisuudessa pyrkiä kasvattamaan lukijakuntaansa. Erilainen tilanne tuntuisi olevan julkaisuilla, mitkä ovat ainoastaan vähäisen asiakaskunnan ostoslistalla. Niitä näyttävät olevan esim. Tuning-lehti sekä Meidän Mökki.

Lehtien alennukset tulevat yritysten välisen kilpailun koventuessa aina vain houkuttelevammaksi, kun kustantamot lähtevät mukaan voimistuvaan taisteluun. Lisääntyvä vääntö markkina-asemasta enteilee asiakkaille aikaisempaa mielekkäämpiä alennuksia niinpä kiristyvä markkinatilanne lienee asiakkaan näkövinkkelistä tervetullutta. Lehtien alennuskoodien metsästys ei tavallisesti tunnu olevan vaivatonta, kun useimmiten halvin alennuskoodi tuntuu olevan hautautuneena yhdellä monista alennussivuista.

Hyviä aikakauslehtien alennuksia tuntuu löytyvän monelta tarjouksiin fokusoituneelta verkkosivulta. Alennushintaisen aikakauslehden sivussa saatava ilaajalahja näyttäisi olevan monesti kalliimpi kuin tilaajan aikakauslehdestä pulittama summa. Tuottaja on mitä todennäköisemmin laskeskellut, että Isoin osa tarjouksen käyttäjistä ajautuu ko. julkaisun pitkäaikaisiksi lukijoiksi, jolloinka hintavan oheistuotteen kustannus saadaan korkoineen.

Vielä kymmenen vuotta sitten yleisin tapa lehtitilauksen tekemisessä oli tilauskaavakkeen lähettäminen postin välityksellä. Kuluttajan kannalta tämä oli kuitenkin melko kankeaa. Suoramarkkinointi tuntuu olevan vähennyt valtavasti, koska netissä määräaikaistilauksen sopiminen on useimmiten kuluttajan näkökulmasta mukavampaa. Urheilulehden uusin painos toimitetaan postitettuna useasti jopa kolmessa vuorokaudessa tilausvahvistuksen jälkeen.

Internetin mahdollisuuksien omaksuminen on vienyt aikansa lehtiä tekeviltä yrityksiltä, mutta lisää on tulossa. Uusimpana haasteena voidaan pitää älypuhelinten yleistymistä. Markkinointi on muuttumassa suurissa painotuotteita tekevissä yhtiöissä, koska kännykkäsisältö kysyy uudentyyppistä ajattelua. Jotta voisi nähdä kehityssuunnan selkeämmin on odotettava monta vuotta, koska kehitystä lienee vaikea arvailla.